Dlaczego warto wprowadzić kolejny język?
top of page

Dlaczego warto wprowadzić kolejny język?

Wiesz już, że Twoje dziecko jest gotowe na wprowadzenie drugiego języka. Teraz pora odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie korzyści płyną z nauki kolejnego lub nawet kilku kolejnych języków obcych.


Liczne korzyści płynące z nauki języka powstają z konieczności sprostania wielu wyzwaniom. Na poziomie kognitywnym wyzwania te związane są ze stałą aktywnością nie jednego, lecz dwóch systemów językowych - podczas gdy jeden z nich dominuje, drugi pozostaje w ciągłej "gotowości" i zwiększa obciążenie naszego mózgu. W praktyce posługiwanie się więcej niż jednym językiem oznacza, że musimy dokonywać wyboru pomiędzy słowami, dźwiękami, strukturami gramatycznymi dwóch lub kilku systemów, a to wymaga szybkiego procesowania dźwiękowego i wzrokowego, zwracania uwagi na detale, hamowania jednego systemu na rzecz drugiego , radzenia sobie z sytuacją konfliktu pomiędzy nimi. Nic dziwnego zatem, że im wcześniej i częściej jesteśmy wystawieni na takie wyzwania, tym szybciej i lepiej nasz mózg nauczy się sobie z nimi radzić.

Na poziomie kognitywnym wyzwania te związane są ze stałą aktywnością nie jednego, lecz dwóch systemów językowych - podczas gdy jeden z nich dominuje, drugi pozostaje w ciągłej "gotowości" i zwiększa obciążenie naszego mózgu.

Obciążenie, wyzwania czy konflikt powodują u nas obawy o to, czy taka praca mózgu nie obciąży zbyt mocno naszego dziecka. Musimy jednak pamiętać, że praca wykonywana w naszej głowie podczas korzystania z języka czy przyswajania kolejnego to nic w porównaniu z codzienną pracą, którą wykonuje nasza głowa podczas każdej innej czynności.


Wśród korzyści płynących z procesowania dwóch języków naukowcy wymieniają rozwój funkcji wykonawczych, regulacyjnego systemu kognitywnego obejmującego uwagę i hamowanie, wzmocnienie mechanizmów kontroli i mechanizmów zarządzania konfliktami (Bartolotti i inni, 2012; Białystok i inni, 2012), co powoduje, że osoby dwujęzyczne lepiej radzą sobie z wieloma wyzwaniami kognitywnymi, takimi jak "przełączanie się" pomiędzy zadaniami (Prior et al. 2010) czy uczenie się kolejnych języków (Kaushanskaya i inni, 2009). Jak dowodzą Diaz i Klinger (1991), uczenie się drugiego języka powoduje, że lepiej rozumiemy język jako system. Poprawia się również nasza pamięć, wzmacnia się sprawność wizualno-przestrzenna, a nawet nasza kreatywność się rozrasta.



To, czego nasze dzieci potrzebują to zaufanie, również dotyczącego tego, że świetnie poradzą sobie z byciem wystawionym na przyswajanie kolejnych języków, a przy tym rozwijaniu kolejnych funkcji.


37 wyświetleń0 komentarzy

Powiązane posty

Zobacz wszystkie
bottom of page