Wiesz już, że Twoje dziecko jest gotowe na wprowadzenie drugiego języka. Teraz pora odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie korzyści płyną z nauki kolejnego lub nawet kilku kolejnych języków obcych.
Liczne korzyści płynące z nauki języka powstają z konieczności sprostania wielu wyzwaniom. Na poziomie kognitywnym wyzwania te związane są ze stałą aktywnością nie jednego, lecz dwóch systemów językowych - podczas gdy jeden z nich dominuje, drugi pozostaje w ciągłej "gotowości" i zwiększa obciążenie naszego mózgu. W praktyce posługiwanie się więcej niż jednym językiem oznacza, że musimy dokonywać wyboru pomiędzy słowami, dźwiękami, strukturami gramatycznymi dwóch lub kilku systemów, a to wymaga szybkiego procesowania dźwiękowego i wzrokowego, zwracania uwagi na detale, hamowania jednego systemu na rzecz drugiego , radzenia sobie z sytuacją konfliktu pomiędzy nimi. Nic dziwnego zatem, że im wcześniej i częściej jesteśmy wystawieni na takie wyzwania, tym szybciej i lepiej nasz mózg nauczy się sobie z nimi radzić.
Na poziomie kognitywnym wyzwania te związane są ze stałą aktywnością nie jednego, lecz dwóch systemów językowych - podczas gdy jeden z nich dominuje, drugi pozostaje w ciągłej "gotowości" i zwiększa obciążenie naszego mózgu.
Obciążenie, wyzwania czy konflikt powodują u nas obawy o to, czy taka praca mózgu nie obciąży zbyt mocno naszego dziecka. Musimy jednak pamiętać, że praca wykonywana w naszej głowie podczas korzystania z języka czy przyswajania kolejnego to nic w porównaniu z codzienną pracą, którą wykonuje nasza głowa podczas każdej innej czynności.
Wśród korzyści płynących z procesowania dwóch języków naukowcy wymieniają rozwój funkcji wykonawczych, regulacyjnego systemu kognitywnego obejmującego uwagę i hamowanie, wzmocnienie mechanizmów kontroli i mechanizmów zarządzania konfliktami (Bartolotti i inni, 2012; Białystok i inni, 2012), co powoduje, że osoby dwujęzyczne lepiej radzą sobie z wieloma wyzwaniami kognitywnymi, takimi jak "przełączanie się" pomiędzy zadaniami (Prior et al. 2010) czy uczenie się kolejnych języków (Kaushanskaya i inni, 2009). Jak dowodzą Diaz i Klinger (1991), uczenie się drugiego języka powoduje, że lepiej rozumiemy język jako system. Poprawia się również nasza pamięć, wzmacnia się sprawność wizualno-przestrzenna, a nawet nasza kreatywność się rozrasta.
To, czego nasze dzieci potrzebują to zaufanie, również dotyczącego tego, że świetnie poradzą sobie z byciem wystawionym na przyswajanie kolejnych języków, a przy tym rozwijaniu kolejnych funkcji.
Comments